Tel.: +421 48 416 19 47, +421 911 617 223
E-mail: davital@davital.sk

Dopriať si kávu v práci alebo poobede s priateľmi je osvedčená klasika. Čo však spojenie káva a športová aktivita? Aj keď sa káva často nespája práve so zdravým životným štýlom, opak je pravdou. Pri športe a cvičení je káva v správnej miere vhodným spôsobom ako sa koncentrovať, zvýšiť výkon, spáliť väčšie množstvo kalórií alebo napríklad aj obmedziť bolesti svalstva, keď to s pohybovou aktivitou preženieme.

Kávu si dajte pred tréningom

Najvhodnejším časom, kedy je kávu pred cvičením vhodné konzumovať, je pol hodina až hodina pred samotnou športovou aktivitou. V tomto čase začne telo vstrebávať kofeín z kávy a účinky pocítime najsilnejšie a to po dobu 60 až 90 minút. Naopak, skočiť si na kávu hneď po ukončení tréningu nie je najvhodnejšie. S kávou sa odporúča počkať aspoň 2 hodiny po vlastnej fyzickej záťaži a dovtedy zregenerovať telo, prijať dostatok iných tekutín a dopriať si jedlo bohaté na bielkoviny.
To, aby káva pôsobila na organizmus pozitívne, môžeme ovplyvniť sami a to správnym výberom a konzumáciou kávy. Najvhodnejšie je dopriať si pred športovou aktivitou kávu bez dochucovadiel. Ak bežne do kávy pridávate mlieko a cukor, pokúste sa to aspoň v tomto prípade vynechať. Zvyšujú totiž rapídne kalorickú hodnotu kávu. Najlepšou voľbou bude neochutená šálka espressa, prípadne káva pripravená pomocou niektorej z alternatívnych spôsobov prípravy kávy. Pred cvičením sa odporúča vypiť jednu, maximálne dve šálky kávy. Keďže má káva mierne diuretické účinky, doprajte si ku nej najmä pred športom dostatočné množstvo vody. Je tiež potrebné piť kvalitnú kávu, a to najlepšie čerstvo pomletú a správne pripravenú.

S kávou to pôjde ľahšie

Pozitívnych účinkov kávy na organizmus počas cvičenia je hneď niekoľko. Už aj samotné privoňanie k čerstvej káve zlepší náladu a po vypití kávy dôjde k oddialeniu únavy, zvýšeniu koncentrácie na cvičenie, produktivity a efektivity a to najmä pri športoch vyžadujúcich vysoké nasadenie ako cvičenie, beh a cyklistika. Pozitívne účinky môžeme badať pri intenzívnych aj vytrvalostných športových disciplínach, u profesionálnych aj rekreačných športovcov.
Viaceré výskumy dokazujú, že športovci po konzumácií kávy vykazujú lepšie výkony a dokážu dlhšie vydržať nadmernú fyzickú záťaž. Uvoľňovanie adrenalínu, ktoré káva spôsobuje, napomáha mobilizovať organizmus pri extrémnej fyzickej záťaži. O kofeíne sa dlho diskutuje ako o možnom dopingovom prostriedku, avšak v súčasnosti už nie je pre športovcov zakázaný a je radený medzi povolené látky.
Pitie kávy tiež zrýchľuje metabolizmus a to približne o 20 % a tak je vhodné aj pre tých, ktorí chcú cvičením optimalizovať svoju váhu. Metabolizmus naštartujete ešte viac, ak si ku káve doprajete vitamín C. V spojení s menšou chuťou na sladké a oddialením pocitu hladu či zlepšením využitia tukových zásob ako zdroja energie, je káva výborným doplnkom pri chudnutí. Konzumácia kávy pred športom tiež zmierňuje bolestivosť svalov po cvičení.