Tel.: +421 48 416 19 47, +421 911 617 223
E-mail: davital@davital.sk


O káve koluje množstvo povier a mýtov, no nie všetky sú naozaj pravdivé. Väčšina z nich sa spája s pôvodom kávy, jej prípravou, či negatívnymi vplyvmi kávy na ľudský organizmus. Poďme sa preto pozrieť na tie najčastejšie z nich a odhaliť ako to v skutočnosti je.

• Pravá talianska káva
Azda najväčším omylom, ktorý je o káve všeobecne používaný je výraz talianska káva. V prvom rade je potrebné ozrejmiť, že talianska káva vlastne vôbec neexistuje. Taliansko ako krajina nemá kávové plantáže a káva sa tu nepestuje, ale len praží. Krajiny pôvodu kávy sa nachádzajú v tzv. kávovom páse v okolí rovníka. Káva pražená v Taliansku môže mať rôznu kvalitu a nemôžeme preto jednoznačne povedať či je všetka kvalitná alebo nie.
Taliansko je známe pre svoju precíznosť v príprave espressa a nespočetné množstvo pražiarní kávy a nepochybne je tak označované ako kolíska kávovej kultúry v Európe.

• Mletá a vákuovo balená je najčerstvejšia káva
Najčerstvejšia káva je jednoducho mletá priamo pred prípravou kávy. Akokoľvek inak skladovaná mletá káva, hoci aj vákuovo balená, sa jej čerstvosťou nevyrovná.
Čerstvosť celej zrnkovej kávy je však tiež obmedzená, mala by sa mlieť a spotrebovať približne do 2 mesiacov. Dovtedy je potrebné ju skladovať na tmavom, suchom mieste v izbovej teplote. Nedávajte kávu do chladničky ani mrazáku, aby nenavlhla.

• Závislosť na káve
Hovorí sa, že káva je návyková. Je to ale naozaj tak a je závislosť na káve naozaj taká silná? V skutočnosti kávu nemožno označovať ako návykovú, nezaraďuje sa medzi drogy. Akýsi zvyk sa tvorí kvôli príjemnému pocitu, ktorý káva navodzuje a s čím sa nám spája a nie kvôli závislosti. Ak sme zvyknutí na ranný rituál v spojení s kávou, po rokoch by nám isto chýbal pri začatí nového dňa.

• Káva výrazne dehydratuje
Je pravda, že káva má vplyv na močové ústrojenstvo a má teda diuretické účinky, avšak v tak malom množstve, že pri pravidelnom pitnom režime sú úplne zanedbateľné a nespôsobujú žiadne zdravotné komplikácie.

• Káva zle vplýva na zuby
Káva obsahuje látku, ktorá zabraňuje šíreniu baktérií, ktoré napádajú zubnú sklovinu a chráni tak pred ich kazovosťou. Proti žltnutiu zubov po káve sa odporúča piť kávu s mliekom, ktorá zmierni farbu kávu.

• Tmavšie kávové zrná znamenajú silnejšiu kávu
Tmavšie pražené kávové zrná majú výraznejšiu chuť, ale nesúvisí to s obsahom kofeínu. Praženie kávy nemá vplyv na obsah kofeínu v káve.

• Bezkofeinová káva je zdravšia
V drvivej väčšine prípadov sa káva zbavuje približne 97 % obsahu kofeínu pomocou chemikálií. Z tohto hľadiska je preto vhodnejšie piť kvalitnú zrnkovú kávu než bezkofeínovú, aj z hľadiska senzorických vlastností sa môže s tou pravou len zďaleka porovnávať. Nekvalitná bezkofeínová káva spôsobuje celý rad zdravotných problémov. V prípade, že hľadáte bezkofeínovú kávu, ktorá bola zbavená kofeínu šetrnejšie a je zdravšia, siahnite po tej, ktorá bola upravená švajčiarskou „mokrou“ metódou, teda bez chémie.

• Zalievať kávu vriacou vodou
Ak si kávu pripravujete doma, nezalievajte ju vodou ihneď po zovretí. Vriaca voda kávu spáli a je príliš horká. Po zovretí vody počkajte aspoň 30-40 sekúnd kým voda bude mať optimálnu teplotu približne 93°C, alebo používajte kanvicu s nastaviteľnou teplotou.

• Tehotné ženy nesmú piť kávu
Počas tehotenstva sa odporúča piť kvalitnú kávu a znížiť jej príjem na jednu šálku denne, prípadne si do kávy pridať mlieko. Ak sa nevyskytujú zdravotné komplikácie, nie je potrebné kávu v období tehotenstva a dojčenia úplne vynechávať.

• Poobedná káva spôsobuje nespavosť
V priebehu dňa je optimálne dopriať si 2-3 šálky kávy. Práve poobedná káva pomôže nabudiť telo po obede do ďalšej činnosti. Kofeín sa z tela dostane po 4-5 hodinách, preto ak si doprajete šálku kávy o štvrtej či piatej hodine poobede, pokiaľ pôjdete spať, účinky kofeínu už nebudú badateľné.

• Káva pred športom by sa piť nemala
Kofeín zvyšuje fyzickú aktivitu a výdrž a urýchľuje metabolizmus. Konzumácia kávy pred športovou aktivitou podporí spaľovanie kalórií a navyše predídete bolesti svalov.